Wat gebeurt er als jouw constructie afwijkt van het parcours?

Als jouw constructie tijdens de halve finale of finale het parcours afrijdt, dan mag je die eenmalig terug op het parcours plaatsen om alsnog de eindmeet te behalen. De tijd blijft wel doorlopen. ‘Af’ het parcours betekent dat je buiten de groene mat komt met jouw constructie, bij herplaatsing plaats je de constructie ook terug op die plaats waar het de mat afging.

Op welke manier doen we samenwerkingen tussen D/A en A finaliteit?

Jouw team bestaat uit een samenwerking van leerlingen in arbeidsmarktfinaliteit en dubbele finaliteit. Er worden afspraken en taakverdelingen gemaakt tussen deze leerlingen. En met een gemixt team nemen zij ook deel aan de halve finales en finale. Door leerplandoelen uit de verschillende deelnemende richtingen te vergelijken kan je ook hier een niveau van differentiatie zichtbaar maken voor de leerlingen in jouw team die uitdaging of remediëring nodig hebben.

Hoe kunnen we samenwerken met algemene vakken?

De minimumdoelen van de basisvorming werden ook ter inspiratie opgenomen in het overzicht van de doelen op de website (info scholen). Kijk deze gerust eens na om te zien waar mogelijk linken liggen met de algemene vakken (videoverslag, presentatie in het Nederlands opmaken, rekenvaardigheden in kostprijsberekeningen, algemene planningsvaardigheden en STEM doelen, reflectie op bedrijfsbezoeken of het volgen van een workshop,…)

Hoe worden de eigen, reeds ter beschikking zijnde materialen verrekend in het budget?

De totale kost van de constructie bedraagt € 800. Dit omvat € 130 waarde van het materialenpakket en € 350 shopbudget die niet verantwoord dient te worden.

Dan rest er nog een bedrag van € 320 die deelnemende teams aan ons dienen te bewijzen. Voor aangekochte extra onderdelen wordt dit gedaan met een aankoopbewijs. Voor gekregen, gesponsorde of gratis materialen zoeken de teams de minimumwaarde op die het materiaal zou gekost hebben indien aangekocht. Deze waarde wordt meegenomen in de berekening van de te bewijzen €320. Dit wordt ingediend samen met het videoverslag ten laatste op 22 maart 2024.

Hoe differentieer je in je team?

Door een planning op te maken en een taakverdeling in de verschillende fases van je projectuitvoering kan je op voorhand al inschatten waar je mogelijk kansen ziet tot differentiatie in ontwerp, uitvoering, opzoekwerk, presentatie,… Bekijk hiervoor ook zeker de inspiratielijsten met leerplandoelen per richting. Door leerplandoelen uit de verschillende deelnemende richtingen te vergelijken kan je ook hier een niveau van differentiatie zichtbaar maken voor de leerlingen in jouw team die uitdaging of remediëring nodig hebben.

Hoe werk je hier aan? Tijdens de uren, tijdens pauzes,…

Dit is een vrije keuze in samenspraak met je leerlingen, collega’s, schoolbestuur,… De leerlingen die aan deze challenge werken kunnen dit doen ingebeld in de onderwijstijd van hun richting. Raadpleeg hiervoor zeker ook de leerplandoelen, opgelijst op de website, die je mogelijk kan uitwerken door met leerlingen aan deze challenge te werken.

Hoe stel je je team samen van leerlingen?

Jouw team bestaat uit een samenwerking van leerlingen in arbeidsmarktfinaliteit en dubbele finaliteit. Er worden afspraken en taakverdelingen gemaakt tussen deze leerlingen. En met een gemixt team nemen zij ook deel aan de halve finales en finale. Hoeveel leden jouw team heeft bepaal je zelf, maar er kan maar een beperkt aantal leerlingen fysiek meekomen naar de halve finales en finale. Daarom werd een team gelimiteerd op 20 leerlingen per halve finale.

Hoe start je aan zo’n project?

Research
Wat bestaat er op de markt? Welke onderdelen zijn er nodig? Welke extra onderdelen gaan jullie gebruiken in jullie ontwerp (verantwoorde keuze maken).

Samenwerking
Vraag gerust hulp in van andere klassen en richtingen om je technisch bij te staan. Ga inspiratie opdoen in bijvoorbeeld een bedrijf, een hogeschool of tijdens een aangeboden opleiding.

Testen 
Test je opstelling met een top drie van elk onderdeel. Bespreek de verschillen (voor- en nadelen) en kies de beste voor de wedstrijd.

Je kan van deze Challenge een écht STEM project maken. Volg ook één van de workshops aangeboden door de coaches van iSTEM voor inspiratie en ondersteuning om van jouw Elektro Challenge een écht STEM project te maken.

Deze opleidingen starten binnenkort online. Je kan kiezen uit volgende data :

Donderdag 30 november van 9:30u – 11 u30
Donderdag 7 december van 11 uur tot 13 uur
Woensdag 20 december van 13 uur tot 15 uur

Je kan inschrijven via de link.

Welke bedrijven zijn interessant om te bezoeken?

Eender welk bedrijf dat kan gelinkt kan worden aan een technologie van toepassing in jullie constructie (installateur zonnepanelen, garage elektrische voertuigen, lasbedrijf,…). Start met de bedrijven waar jouw school reeds een goede band mee heeft (stages derde graad, duaal,…). Kijk ook eens op het tabblad ‘bedrijven’ op de website voor inspiratie om in contact te komen met bedrijven in jouw buurt.

Mogen we tijdens de 20 minuten oplaadtijd, extra onderdelen gebruiken, die nadien tijdens het afleggen van de weg, geen onderdeel uitmaken van het voertuig?

Ja, de manier die je kiest voor het laden van de batterij en de constructie staan los van elkaar. De onderdelen voor laden daar kies je er één van, en je kan andere dingen toevoegen. Hou er bij eventuele ‘extra’s’ wel rekening mee dat de batterij dient geladen te worden tussen 3.5V en 14V en dat dit niet mag met een extra batterij of netstroom en dat de totale kostprijs van laden en constructie samen niet meer mag bedragen dan €800 inclusief de geleverde materialen en het shopbudget.

Wat is de ondergrond van de “playground”?

Het parcours bestaat uit en rechte sprinttrack van groen kunstgras.

Hoe groot mag het “object” zijn?

De constructie die jullie willen maken past op het parcours en komt daar niet buiten. De breedte van het parcours bedraagt 1.33 meter en de lengte 10 meter.

Moeten de onderdelen die we zouden gebruiken om de deels afgeladen batterij op te laden, een vast onderdeel vormen van ons voertuig?

Neen, de onderdelen die je uit de drie voorgestelde items voor het laden kiest (motor of zonnepaneel of dynamo) daar kies je er één van voor het laden van de batterij. Dit maakt dan geen deel uit van je voertuig. De andere onderdelen kan je vrij gebruiken voor je voertuig indien gewenst. De verplichte onderdelen dienen allen gebruikt te worden voor de voortbeweging van je voertuig.

Hoe gebeurt de aandrijving / het opladen van de constructie?

Het antwoord op deze vraag maakt deel uit van jullie onderzoekstraject. Wij kijken alleszins uit naar jullie innovatieve oplossingen. Hierbij hou je rekening met de verplichte materialen die moeten gebruikt worden voor de voortbeweging van je constructie, uit de ‘te kiezen onderdelen’ kies je minimaal één onderdeel dat je gebruikt voor het opladen van de batterij.

Hoe ziet het gewicht eruit? Over welk object gaat het? Staat dit op wielen?

Je neemt in de halve finale een gewicht mee van 3 kg. Dit gewicht wordt op een rollende meubelplank bevestigd. Deze rollende plank weegt zelf 2330 g en wordt met een haak achteraan aan jouw constructie bevestigd aan de meegeleverde haak uit het materialenpakket. De totaliteit van het mee te nemen gewicht bedraagt dus 5330 g.

Wat met defecte onderdelen en bijbestellen van onderdelen?

Het kan al eens voorvallen dat een onderdeel defect is of kapot gaat. Eenmalig kan je een onderdeel vervangen op kosten van het project. Dit geldt voor alle geleverde onderdelen behalve het zonnepaneel. Wat moet je daar voor doen?

Op de site van Velleman https://www.velleman.eu/ kan je een defect onderdeel opnieuw opvragen. Dit doe je door via de customer care een defect onderdeel opnieuw te bestellen. Bij bedrijf vermeld je de naam van jouw school en je contacteert Velleman onder de categorie ‘Product’. Als onderwerp vul je het volgende in “Elektro Challenge – DEFECT”. Je geeft hierbij de naam van het onderdeel door zoals vermeld in de technische fiche en omschrijft in de mededeling kort het defect dat je vastgesteld hebt. Je laadt ook een foto op van het defecte onderdeel.

Indien er na deze ene keer nog onderdelen kapot gaan, of je wil extra onderdelen bestellen dan kan dit ook via Velleman, met 10 % korting op het onderdeel. Dit bedrag komt van jullie eigen shopbudget. Wat moet je daar voor doen? Op de site van Velleman https://www.velleman.eu/ kan je ook extra onderdelen bestellen, of een tweede (derde,…) defect gegaan onderdeel opnieuw bestellen. Bij bedrijf vermeld je de naam van jouw school en je contacteert Velleman onder de categorie ‘New order’. Als onderwerp vul je het volgende in “Elektro Challenge – AANKOOP”.

Wordt de challenge binnen of buiten gereden?

Het parcours van de challenge gaat binnen door.

Mag er buiten geladen worden?

Ja dat mag, rekening houdend met de voorziene materialen voor laden en de beschikbare omgevingsenergie. Je mag voor het laden van de batterij geen netstroom gebruiken of een andere batterij.

Kunnen we gebruik maken van UV licht?

De wedstrijd gaat binnen door. Wij voorzien geen extra UV licht op het parcours binnen. Je mag met je extra budget iets bouwen om buiten met het licht van de zon je batterij op te laden. Wil je binnen opladen dan moet je zelf zorgen voor UV licht, maar voor het laden van de batterij mag je hiervoor geen gebruik maken van netstroom (of een andere batterij).

Waarom werd het uitgangsvermogen van de motor beperkt tot 24W ? Wat gebeurt er als je daar boven gaat? Wordt dat gecontroleerd door de jury?
  • In de verplichte kit zit een batterij van 12 V (spanning U) en een zekering van 2A (stroom I) om de elektrische kring te beschermen. Indien nodig voor jullie constructie, om een spanningspiek te overbruggen kan er ook gebruikt gemaakt worden van de bijgeleverde T3.15A zekeringen.
  • Het maximale vermogen van de gebouwde oplossing is dan P= U x I of dus 12 x 2 = 24 W.
  • Wij hebben gekozen voor deze opties in zekeringen om:
  • Veiligheidsredenen (overbelasting, brandgevaar,…)
  • En vooral om een mate van gelijkheid te creëren in de constructies die deelnemen.
  • Je kan verder de motor(en) vrij kiezen en hoeft enkel rekening te houden met het maximale budget.
  • Je mag en kan nog steeds kiezen voor één of meerdere motoren maar door de stroom te beperken hebben we dus ook het maximale vermogen beperkt.
  • Je kan echter vrij kiezen in het aandrijfmechanisme.
  • Je kan vrij kiezen in de keuze van de materialen voor de opbouw van de gekozen oplossing.

Als je boven dit vermogen gaat, springt de zekering. Je mag deze eenmaal vervangen en het parcours opnieuw rijden. De jury controleert of de zekeringen die je gebruikt één van de zekeringen is die geleverd werden in de kit, of nageleverd in januari. Deze dienen ook in de zekeringhouder bevestigd te worden die in de materialenkit zit.

We willen het zonnepaneel gebruiken en zouden er nog een opladingssysteem extra willen bij op aankoppelen. Geeft dat problemen aan het zonnepaneel dat aan de batterij hangt als we daar nog extra stroomtoevoer van een generator aan hangen? Zal dat zonnepaneel hierdoor niet defect gaan of waar moeten we op letten?

In principe maakt deze onderzoeksvraag deel uit van het project.

Volgens ons zijn er 3 mogelijkheden:

  1. Je maakt inderdaad een schakeling die ervoor zorgt dat er onafhankelijk kan geladen worden.
  2. Je pluist de karakteristieken uit van alle aanwezige componenten en zorgt ervoor dat de juiste stromen vloeien in de juiste richting zonder overspanningen en overstromen te veroorzaken.
  3. Je doet een proefopstelling om te kijken wat er gebeurt, dit is natuurlijk de meest risicovolle en minst veilige methode.

Je kan meerdere bronnen aansluiten maar niet zomaar. Je moet er voor zorgen dat je dan enkel stroom laat vloeien naar de batterij toe en niet naar elkaar. Er mag dus géén stroom kunnen vloeien van de ene bron naar de andere bron. Het is heel belangrijk dat beide dezelfde spanning geven, vanaf zodra de spanning van de dynamo te hoog wordt zal die zijn energie ook richting de zonnepanelen vloeien. Je wil het zonnepaneel niet “opwarmen” als de dynamo meer spanning levert dan het zonnepaneel. Voor de dynamo die wisselspanning (6V) levert moet men de spanning dus eerst via een gelijkrichterschakeling omvormen naar 6V gelijkspanning en dan via de meegeleverde DC/DC omvormer naar de batterij. Het zonnepaneel kan dan parallel aangesloten worden. In de praktijk kan je dit eenvoudig doen met een diode (maar dit heeft ook een impact op de spanning/stroom die je produceert) maar men moet dan min twee dioden gebruiken om ervoor te zorgen dat er geen stroom van de zonnecel naar de dynamo vloeit en van de dynamo naar de zonnecel.

De DC/DC converter zet enkel een lage DC om in een hoge DC spanning maar heeft verder géén regel- of beschermingsfunctie.
In het voorbeeld zou je deze gebruiken om van de (gelijkgerichte) 6V van de dynamo naar de 14V laadspanning voor de accu te gaan. Het zonnepaneel is al aangepast en geeft bij max. zonlicht ook 14V.

Ter illustratie:

© mtech+