Waarom zou je als school ook hier nog aan deelnemen?

Wel… omdat het geen ‘verloren’ tijd is en omdat je je leerlingen kansen geeft om écht te leren kennen wat ze later willen gaan doen. 

Deze challenge past binnen de onderwijsdoelen van de richtingen elektriciteit, elektrotechnieken elektromechanische technieken en voertuigtechnieken 2de graad secundair onderwijs. Daarnaast biedt het ‘excelleringsproces’, beschreven in deze challenge, ook aanknopingspunten om met je leerlingen te werken aan een stevige onderbouw van een studiekeuze naar de derde graad toe en er zijn linken te leggen naar de vakken Nederlands en PAV. Kortom, je staat er als praktijkleraar niet alleen voor.

BASISKENNIS ELEKTRICITEIT EN MECHANICA

Leerlingen krijgen een basis ingrediëntenkit waarmee ze van start moeten gaan. Deze ‘ingrediëntenkit’ bestaat uit een dynamo, een batterij, een zonnepaneel en een shopbudget (zie menuknop ‘Elektro Challenge’ voor meer info). Het deelnemende team dient deze ‘ingrediënten’ aan te wenden in 4 stappen met bijhorende uit te werken leervragen, op het tempo en het niveau van de leerlingen.

  • Energie opwekken

Zoek een oplossing om energie op te wekken voor jouw gebouwde oplossing. Verklaar ook waarom je deze oplossing gekozen hebt? Hoeveel energie wek je hiermee eigenlijk op?

  • Transitie van energie

Zoek een oplossing om de opgewekte energie over te zetten naar jouw batterij? Welke aanpassingen moest je hiervoor bedenken? Hoe heb je dit gedaan? Waarom op deze manier? (wisselspanning, gelijkspanning, … )

  • Opslag van energie

Zoek een oplossing om te weten te komen hoe snel de energie in jouw batterij ontlaadt en terug oplaadt. Hoeveel tijd heb je nodig om je batterij terug op te laden?

  • Overbrenging van energie naar mechanische energie

Zoek een oplossing om de energie opgeslagen in je batterij aan te wenden voor de voortbeweging van jouw gebouwde oplossing. Hoe heb je dit opgelost? (overbrengingsverhouding, versnelling, vermogen,…)

© mtech+

Volgende onderwijsdoelen kunnen uitgewerkt worden door de procesmatige aanpak van deze challenge binnen de onderwijstijd:

CONNECTIE MET SECTOREN EN BEDRIJVEN 

Bovendien hebben de ondersteunende sectoren didactisch materiaal, informatie, workshops,… klaar die jou en jouw leerlingen kunnen helpen om dit traject stap voor stap aan te gaan. 

Bij elke van de onderliggende stappen van de uit te voeren challenge werken de projectpartners een passend ondersteuningsaanbod uit dat voor jullie ter beschikking staat… (zie menuknop ‘data, infosessies en ondersteuning’ voor meer info)

Ook een aantal bedrijven stellen graag hun deuren open om jongeren in contact te laten komen met een werkrealiteit, een realistische toepassing,… achter elk van deze leervragen.

LINK MET ALGEMENE VAKKEN

Deze challenge biedt ook verschillende mogelijkheden om samen te werken met collega’s van de algemene vakken.

KANSEN VOOR EEN STUDIEKEUZEORIËNTERING NAAR DE DERDE GRAAD

Daarenboven kan men vanuit deze challenge ook de link maken met de bovenliggende opleidingen en jaren. Een reflectie op een bedrijfsbezoek, een gastles in een derde graadsrichting, een workshop volgen bij een sectorfonds,… Het zijn allemaal kansen om met he leerlingen te reflecteren over wat ze nu écht wel of helemaal niet zien zitten in verdere jaren.

De ‘kwaliteitsvoorwaarden’ omschreven in deze challenge hebben ook deze doelstellingen voor ogen. Kansen creëren voor leerlingen om te reflecteren over hun verdere studiekeuzes.

© mtech+