WAAROM DEELNEMEN ALS SCHOOL?
Omdat het geen ‘verloren’ tijd is en omdat je je leerlingen kansen geeft om écht te leren kennen wat ze later willen gaan doen. Deze challenge past namelijk binnen de onderwijsdoelen van de richtingen elektriciteit, elektrotechnieken elektromechanische technieken en voertuigtechnieken tweede graad secundair onderwijs. Daarnaast biedt het ‘excelleringsproces’, beschreven in deze challenge, ook aanknopingspunten om met je leerlingen te werken aan een stevige onderbouw van een studiekeuze naar de derde graad toe en er zijn linken te leggen naar de vakken Nederlands en PAV. Kortom, je staat er als praktijkleraar niet alleen voor.
BASISKENNIS ELEKTRICITEIT EN MECHANICA
Leerlingen krijgen een basis ingrediëntenkit waar ze mee van start moeten gaan. Deze ‘ingrediëntenkit’ bestaat uit 1 acculader, 2 batterijmonitors, 2 zekeringhouders, 10 zekeringen F2A + 10 zekeringen F4A, 2 analoge Voltmeters 15V & 2 analoge Ampèremeters 5A, een lastblok (identiek aan de last voor de wedstrijd), een PC-Oscilloscoop met loggingfunctie & een meetbrug ( zie tabblad challenge’ voor meer info). Het deelnemende team dient deze ‘ingrediënten’ aan te wenden in 4 stappen met bijhorende uit te werken leervragen. Op het tempo en het niveau van de leerlingen.
Hoe kan je een last optillen? Hoe plaats je deze rechtop op je voertuig? Welk hefmechanisme gebruik je? Waarom heb je deze oplossing gekozen?
Hoe zorg je ervoor dat je voertuig een hindernis kan omzeilen, kan starten en stoppen? Hoe schakel je de batterijen? Gebruik je een serieschakeling, een parallelschakeling? Op welke manier werkt een batterij? Wat betekent volt en watt? Hoe werk de batterij in een elektrische wagen?
Optimaliseer het verbruik van de energie in de meegeleverde batterijen. Op welke manier behoud je zoveel mogelijk energie in de batterij en breng je toch je voertuig en de opgepikte last zo snel mogelijk over de eindmeet? Welke aanpassingen zorgen
voor de beste energie-efficiëntie?
Zoek een oplossing om de energie opgeslagen in je batterij aan te wenden voor de voortbeweging van jouw gebouwde oplossing en/of pick-up systeem . Hoe heb je dit opgelost? (overbrengingsverhouding, versnelling, vermogen, … )
Maak een verslag van alle ‘leermomenten’ in de uitvoering van jullie challenge. Op de halve finale presenteer je dit ook. Waar let je op als je een videoverslag maakt? Hoe heb je dit aangepakt? Wie betrek je hierin? Welke manier van werken heb je gekozen, en waarom? (Nederlands, AV, … )
Volgende onderwijsdoelen kunnen uitgewerkt worden door de procesmatige aanpak van deze challenge binnen de onderwijstijd:
CONNECTIE MET BEDRIJVEN & ONDERWIJSORGANISATIES
Bovendien hebben de ondersteunende partners didactisch materiaal, informatie, workshops, … klaar die jou en jouw leerlingen kunnen helpen om dit traject stap voor stap aan te gaan. Bij elke van de onderliggende stappen van de uit te
voeren challenge werken de projectpartners een passend ondersteuningsaanbod uit dat voor jullie ter beschikking staat. Ga naar
‘data, infosessies en ondersteuning’ voor meer info. Ook een aantal bedrijven stellen graag hun deuren open om jongeren in contact te laten komen met een werkrealiteit, een realistische toepassing, … achter elk van
deze leervragen.
LINK MET ALGEMENE VAKKEN
Deze challenge biedt ook verschillende mogelijkheden om samen te werken met collega’s van de algemene vakken.
KANSEN VOOR EEN STUDIEKEUZEORIËNTERING NAAR DE DERDE GRAAD
Daarenboven kan men vanuit deze challenge ook de link maken met de bovenliggende opleidingen en jaren. Een reflectie op een bedrijfsbezoek, een gastles in een derde graadsrichting, een workshop volgen bij een bedrijf, … Het zijn allemaal kansen om met je leerlingen te reflecteren over wat ze nu écht wel of helemaal niet zien zitten in verdere jaren.
De ‘kwaliteitsvoorwaarden’ omschreven in deze challenge hebben ook deze doelstellingen voor ogen. Kansen creëren voor leerlingen om te reflecteren over hun verdere studiekeuzes.
WAAROM NOG TWIJFELEN?
Lees de voorwaarden voor deelname en de kwaliteitsvoorwaarden voor het te doorlopen proces. De inschrijvingen werden afgesloten. Contacteer ons als je eventueel nog interesse zou hebben om deel te nemen, en we bekijken graag samen wat nog mogelijk is.
Wij bedanken de volgende organisaties voor hun financiële bijdrages, hun tijdsinvestering en hun enthousiaste medewerking op verschillende vlakken:

