Keuze programmeertaal

Voor het aanleren van programmeervaardigheden aan leerlingen wordt geadviseerd om te kiezen voor Python als programmeertaal, vanwege de heldere en begrijpelijke syntax, veelzijdige toepasbaarheid over diverse disciplines, beschikbaarheid van educatieve tools, interactieve leeromgevingen, breed scala aan projectmogelijkheden en het feit dat het een toekomstgerichte vaardigheid is op de arbeidsmarkt.

Ondersteunend leermateriaal

“De Programmeursleerling” is een cursusboek geschreven door Pieter Spronck, ontworpen om Python 3 aan te leren aan leerlingen van het secundair onderwijs. In tegenstelling tot andere Python-lesboeken, gaat dit boek ervan uit dat er geen voorkennis is op het gebied van programmeren. Het bevat vele oefeningen waarmee de gedoceerde kennis ingeoefend kan worden. Dit cursusboek onderscheidt zich ook doordat het in het Nederlands is geschreven, wat vrij uniek is binnen vakgebied informaticawetenschappen.

https://www.spronck.net/pythonbook/pythonboek.pdf

Online leerplatform Dodona

Dodona is een online platform dat gratis wordt aangeboden en is ontworpen om leerlingen te ondersteunen bij het leren programmeren. De webapplicatie is ontwikkeld in de vakgroep Toegepaste Wiskunde en Statistiek aan de Universiteit Gent. 

Het platform biedt een verscheidenheid aan programmeeroefeningen en opdrachten in diverse programmeertalen, waaronder Python. Deze opdrachten worden automatisch beoordeeld, waardoor leerlingen onmiddellijke feedback krijgen over de nauwkeurigheid van hun geschreven code.

Dodona wordt dan ook veelvuldig ingezet door leraren informaticawetenschappen als een ondersteunend hulpmiddel om leerlingen te begeleiden bij het zelfstandig leren programmeren en het verfijnen van hun programmeervaardigheden.

Meer over Dodona: https://docs.dodona.be/nl/  

De Programmeursleerling op Dodona

Het boek “De Programmeursleerling” van Pieter Spronck is omgezet in een interactieve Dodona-cursus.

Dodona op maat van je leerlingen

Als leerkracht kan je ook zelf je cursus samenstellen met oefeningen voor jouw klasgroep.
Je kiest uit bestaande oefeningen van verschillende moeilijkheidsgraden en/of je voegt eigen oefeningen toe.
Je stippelt een leerpad uit voor je leerlingen met deadlines voor het indienen van oplossingen.
Via learning analytics houd je de voortgang van je leerlingen zowel individueel als klassikaal in het oog.